Droga do zdobycia uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości jest wymagająca. Najpierw trzeba uzyskać wykształcenie wyższe, ukończyć studia podyplomowe i odbyć praktykę zawodową. Następnie należy zdać państwowy egzamin na rzeczoznawcę majątkowego.
Etapy postępowania kwalifikacyjnego
Postępowanie kwalifikacyjne składa się z dwóch etapów:
- Etap wstępny obejmuje weryfikację spełnienia wymogów formalnych, takich jak pełna zdolność do czynności prawnych, brak karalności, odpowiednie wykształcenie oraz ukończenie studiów podyplomowych oraz sprawdzenie dziennika praktyki zawodowej oraz projektów operatów szacunkowych, jeżeli zostały dołączone do wniosku.
- Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej.
Egzamin na rzeczoznawcę majątkowego
- Część pisemna obejmuje 90-minutowy test składający się z 90 pytań. Są ty pytania testowe wielokrotnego wyboru. W tej części można uzyskać maksymalnie 90 punktów, aby przejść do części ustnej, trzeba uzyskać co najmniej 65 punktów.
- Część ustna polega na omówieniu dwóch procedur wyceny spośród sześciu opracowanych podczas praktyki. Można zdobyć maksymalnie 24 punkty, a do zaliczenia potrzeba co najmniej 14 punktów.
Terminy egzaminów w 2025 roku
Terminy i miejsca egzaminów wyznacza Minister Rozwoju i Technologii. Kandydat we wniosku musi podać dokładne daty obu etapów postępowania kwalifikacyjnego oraz wybrać tryb części ustnej egzaminu.
Wniosek i wymagane dokumenty
Jeśli planujesz przystąpić do egzaminu na rzeczoznawcę majątkowego, pamiętaj, że wniosek o nadanie uprawnień zawodowych należy złożyć nie później niż na 40 dni przed wybranym terminem etapu wstępnego.
Do wniosku należy dołączyć:
- Oświadczenie o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych.
- Oświadczenie o niekaralności za określone przestępstwa.
- Dokumenty potwierdzające wyższe wykształcenie.
- Dokumenty potwierdzające ukończenie studiów podyplomowych w zakresie wyceny nieruchomości.
- Dwie fotografie o wymiarach 35 × 45 mm.
- Dziennik praktyki zawodowej lub inny dokument potwierdzający praktyczne przygotowanie do zawodu.
- Sześć samodzielnie sporządzonych projektów operatów szacunkowych (jeśli wybrano tryb omówienia procedur wyceny).
- Dowód wniesienia opłaty za postępowanie kwalifikacyjne.
W przypadku składania kopii dokumentów, muszą one być poświadczone za zgodność z oryginałem przez notariusza. Po sprawdzeniu kompletności wniosku, minister przekazuje go Komisji w celu przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego.
Przygotowanie do egzaminu
Egzamin jest trudny. Zakres materiału jest obszerny, dodatkowo naukę utrudniają częste zmiany przepisów. Aby skutecznie się przygotować, warto skorzystać z gotowych produktów cyfrowych, takich jak omówione procedury wyceny i wzory operatów szacunkowych, dostępnych dla kandydatów odbywających praktykę zawodowa w Hermann Property. Na naszym blogu znajdziesz wiele przydatnych treści, które pomogą Ci poszerzyć wiedzę. Jeśli potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z nami.
Może Cie zainteresować:
Rzeczoznawca majątkowy – czy to zawód dla ciebie?